Det tomme rum

13 mar 2011 | Design

I 2010 var der en tendens i webdesign, der pegede mod enklere og simplere designs. Og heldigvis ser det ud til, at det fortsætter i 2011.  Når jeg siger heldigvis, er det selvfølgelig fordi det er det, jeg personligt foretrækker –  så jeg er glad :-)

Det er ikke kun som hvidt-i-hvidt-webdesign at tendensen bliver tydelig. Tidligere var hjemmesiderne tidligere fyldt til randen med grafik, Flash-animationer og tekst. Du ved, sådan en side, hvor man blev helt træt inden man gik igang med at søge sin information. Jeg tror, det nogen gange var udtryk for en trang til at få alt til at være “above the fold”, altså på skærmbilledet UDEN at man skal scrolle. Alt skulle præsenteres på denn første side, på den øverste plads. Og så sad vi der, med grafisk chok og ondt i øjnene af at skulle finde information…

Tjek hvad ‘de store’ gør

Prøv for sjov at tjekke ekstrabladet og information. EB råber højt, meget højt, informeren er saglig og enkel – men er fuldstændig blottet for sex (det bliver lidt bedre når man scroller ned og får lidt grafik med). Men så se The New Yorker! Det er for mig et drømmedesign, alt går op i en højere enhed.

Det er luftigt, de enkelte elementer har plads omkring sig, hvilket gør det lettere for os læsere at orientere os. Hjemmesiden er utrolig enkel, men ikke kedelig. Alene valget af skrifttypen, der bruges til overskrifter gør siden utrolig stemningsfuld – og genkendelig (du kan læse et af mine tidligere blogindlæg om, hvordan man kan arbejde med skrifttyper på nettet.

Webdesigneren i mig tørrer en begejstrings tåre bort – og lover at vende tilbage med en grundigere gennemgang af The New Yorker.

Har du forslag til en hjemmeside eller en blog, du gerne vil have mig til at lave en anmeldelse af?

Webdesigner Bolette Obbekær

Hej, jeg hedder Bolette.

Jeg hjælper soloselvstændige med at gøre deres hjemmesider lette at forstå og svære at glemme. Ikke ved at drysse glimmer ud over det hele – men ved at skære ind til kernen, finde den rigtige vinkel og sige det, som det er.

Jeg går op i form, funktion og fortælling. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge.
Og jeg hjælper dig med at få styr på alt det, du godt ved, du burde have styr på:
Din tekst. Dit budskab. Dit næste skridt.

Din hjemmeside skal føles som dig – bare skarpere.