Hvem taler du til?

13 apr 2012 | Kommunikation

ikon_bolette

Hvis du taler til alle, taler du til ingen – på din hjemmeside eller blog…

Jeg faldt over en video med forfatteren Kurt Vonnegut (bl.a. Slagtehal 5), der giver sine råd til at skrive en god historie. Et af dem er

Write to please just one person. If you open a window and make love to the world, so to speak, your story will get pneumonia.

Hvis du vil “tale” klart og tydeligt på din hjemmeside, skal du gøre det samme.

Hvad er personaer?

En persona er en fiktiv person, der repræsenterer nogle egenskaber hos din (forestillede) læser. Det kan være fristende at skrive fra hjertet,  men hvis ikke din målgruppe er som dig, skyder du ved siden af. Det betyder IKKE, at du ikke skal være tydelig og personlig. Men ligesom du taler forskelligt alt efter om du taler med ungernes kammerater eller din chef (men forhåbentlig er dig selv i begge samtaler…), så skal du rette din kommunikation mod EN person.

Når du har defineret, hvem/hvordan denne person er, vil du opleve, at det bliver meget nemmere at skrive. Du sidder ikke længere og skriver ud i det tomme rum. Der sidder næsten én foran dig, som du så gerne vil have til at forstå det du siger/skriver.

Du drikker kaffe…

Lige nu sidder du på mit kontor og drikker kaffe. Du er selvstændig og har din egen hjemmeside…tag en småkage, tak fordi du kiggede forbi :-)

Webdesigner Bolette Obbekær

Hej, jeg hedder Bolette.

Jeg hjælper soloselvstændige med at gøre deres hjemmesider lette at forstå og svære at glemme. Ikke ved at drysse glimmer ud over det hele – men ved at skære ind til kernen, finde den rigtige vinkel og sige det, som det er.

Jeg går op i form, funktion og fortælling. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge.
Og jeg hjælper dig med at få styr på alt det, du godt ved, du burde have styr på:
Din tekst. Dit budskab. Dit næste skridt.

Din hjemmeside skal føles som dig – bare skarpere.