Det første trin er det sværeste!
Jeg sætter lige scenen: Du har besluttet dig for, at NU er det tid til at få lavet (eller måske selv lave) din nye hjemmeside.
Spol tiden lidt frem: Nu er projektet gået i stå, du gik måske i gang, men noget stoppede dig på vejen. Hvis du er rigtig uheldig fik du lavet en ny hjemmeside – som du overhovedet ikke kan se dig selv i, og som dine evt. kommende kunder ikke reagerer på.
Hvad gik galt?
Min erfaring er, at hvis du ikke har klarhed over:
- Hvad du vil.
- Hvordan du vil gøre det.
- For hvem.
- … og hvorfor.
… så render du ind i problemer.
Du vil komme til at vælge den forkerte overskrift, beskrive ydelser, du i virkeligheden ikke vil tilbyde og vælge et design, der ikke stemmer overens med dine ønsker.
Så sæt tid af til det første trin
Få dit fundament helt på plads inden du begynder at tænke i indhold og design på hjemmesiden. Beskriv hvad, hvordan, hvem og hvorfor!
TRIN 1
Beskriv dit fundament (find evt. en sparringspartner, der kan hjælpe dig)
TRIN 2
Lav indholdet til hjemmesiden (tekster, fotos, illustrationer, video) og planlæg, hvilke sider du skal have: Forside, om-side, kontakt, ydelser, evt. blog…
TRIN 3
Vælg/lav et design, der understreger hvad og til hvem. Og vær indstillet på, at når du ser dit indhold på hjemmesiden, skal du rette til igen. Mit bedste bud er, at du skal redigere med hård og kærlig hånd.
… og med redigere mener jeg ‘fjerne’ ;-)
TRIN 4
Pop champagnen og fejr, at du har udgivet din hjemmeside. Og husk med det samme at sætte tid af i kalenderen til et serviceeftersyn efter en måned.
Foto: Unsplash