Jeg har skrevet nyhedsbreve i nogle år efterhånden, og er tit stødt på opfordringer til at splitteste nyhedsbrevet. Ifølge diverse blogindlæg er der næsten ikke grænser for, hvad man kan få ud af det.
Som min familie og venner vil skrive under på, er jeg måske en lille bitte smule utilbøjelig til at gøre det, andre siger, jeg absolut skal! Så jeg har holdt stand og tænkt “ja, ok, hvis ikke man har andet at bruge tiden til…”
Men udover at være en lille bitte smule stædig, er jeg jo ENORMT nysgerrig – så jeg endte selvfølgelig med at give mig, og besluttede mig for at afprøve det.
Hvad er en splittest???
Kort fortalt: du splitter/deler din liste (altså dem du sender nyhedsbreve til) op i to. Den ene del, måske 30 % deler du igen i 2 lige store dele. Nu kan du sende test-nyhedsbreve til de to grupper. Du kan teste f.eks. hvilket tidspunkt, der er flest, der åbner nyhedsbrevet: du sender til den ene gruppe kl. 10 tirsdag og til den anden gruppe torsdag kl. 14. Det tidspunkt, der er flest, der åbner, bliver det tidspunkt du sender til de resterende 60 % af din liste!
Din største frygt…eller lidt af en gyser???
Jeg sendte et nyhedsbrev med titlen “Din største frygt…” til den ene test-gruppe, til den anden test-gruppe var titlen “Lidt af en gyser…”. Det var den eneste forskel på de to nyhedsbreve. Og jeg tænkte, at de to titler lå så tæt på hinanden, at resultatet nok ikke ville blive helt tydeligt…Og lige der skete det! JEG LÆRTE NOGET! Jeg lærte, at selv efter at have været online og skrivende i flere år – så ved jeg ikke en skid om, hvad I reagerer på.
Nyhedsbrevet “Din største frygt…” var den klare vinder med 81 %, der åbnede. “Lidt af en gyser…” var der 59 %, der åbnede. Så der var selvfølgelig ingen tvivl om, hvilket nyhedsbrev jeg skulle sende.
“Anni Fønsby punkteret!”
Det er en overskrift, der sikkert vil få nogle til at blive voldsomt nysgerrige…men hvis jeg reagerer på sådan en titel, og så bliver mødt af en tekst om at Anni med de markante læber og attributter (fantastisk ord!) var på Bakken, købte en sjov ballon, som der gik hul på………så føler jeg mig altså snydt.
Hver gang jeg skal skrive blogindlæg og nyhedsbreve, kredser jeg om titlen. Jeg vil jo gerne pirre din nysgerrighed, men du skal ikke sidde bagefter med en følelse af at blive snydt. Og lige præcis med “Din største frygt…” blev jeg nervøs. Måske var titlen bare effektiv til at få folk til at klikke – men ville indholdet passe til? (Hvis du bliver nysgerrig, kan du selv læse nyhedsbrevet her – og melde dig til mit nyhedsbrev her!)
De var ikke bare nysgerrige – de var interesserede
Og her blev split-testen endnu vildere! For dem, der havde åbnet det populære nyhedsbrev, de var langt mere interesserede i indholdet. Det var som om, den gode stemning holdt under læsningen:
- de åbnede hver nyhedsbrevet 1,7 gang mod 1,5 gang i den anden gruppe
- 19 % klikkede på linket i nyhedsbrevet mod kun 9 % i den anden gruppe
Så kan jeg lære det!
Nu split-tester jeg, og er blevet lidt ny-omvendt, der vil frelse verden. Så det her er nok ikke sidste gang I kommer til at høre noget om split-test.
P.S. Jeg loooooover at arbejde med min stædighed og “know-it-all”, bøjer mig ydmygt i støvet for dem,der ved bedre ;-D
P.P.S. Mit nyhedsbrev er lavet i Mailchimp, du kan oprette en gratis konto på mailchimp.com.