Tjekliste til dine tekster på hjemmesiden

03 apr 2017 | Gør-det-selv

Det er en myte, at vi ikke vil læse længere tekster på nettet. Men vi skal have serveret teksterne på den rette måde, for at vi har mod på at give os i kast med det!

Overskriften

Begynder med et nøgleord (der sætter scenen for hele teksten). Lad overskriften være så lang, som det er nødvendigt for at skabe mening – det er ok, hvis den fylder to-tre linier.

Resuméet

Fortæl, hvad teksten handler om – på 2-5 linier. Brug et andet nøgleord end i overskriften.

Mellemoverskrift

Deler teksten op og giver overblik. Brug samme format: fx spørgsmål.

Hav gerne 2-3 mellemoverskrifter ved kortere tekster. Ved længere tekster deler vi teksten endnu mere op i en mellemoverskrift og en under-mellemoverskrift.

Afsnit

Må ikke fylde mere end ca. 5 linier. Skriv kort og ikke omvendte sætninger. Et budskab pr. afsnit. Begynd med et nøgleord for at lette skimningen for din læser.

Punktopstillinger

Kan give overblik og fanger blikket. Brug 3-5 og gør dem ensartede.

Skal skrives så de giver mening: Altså ikke: “Klik her for at læse mere” – men “Hent rapporten om udviklingen de sidste 5 år her (PDF 2MB).

Jeg er en visuel nørd kombineret med en slagside over mod kommunikation.

Er vild med at arbejde sammen med andre solo-selvstændige, der vil have en sammenhæng i deres budskab og design.

Hvis jeg skulle tatoveres…ville det måske være med WordPress’ logo (men det skal jeg nu ikke).

:-D Bolette Obbekær