skip to Main Content
Trin 3: Struktur, Struktur Og Atter Struktur

Trin 3: Struktur, struktur og atter struktur

Når du arbejder med din hjemmeside, skal du lære at glemme dig selv!

Du skal selvfølgelig ikke glemme dig selv på den måde, at du bliver væk for din bruger.  DU skal være til stede i hvert eneste ord og visuelle udtryk, så de kan mærke dig. For det er det vi gerne vil på en hjemmeside (især en hjemmeside fra en solo-selvstændig). Men du skal bygge din side op TIL din bruger og ikke FOR dig selv.

Måske sidder du nu og nikker og tænker “ja, ok, hende Bolette ryster da vist posen med banaliteter”. Men at glemme brugerne er nemt… se mit eksempel her fra en mastodont i erhvervslivet: Danske Bank. Jeg er kunde og bruger netbank….men jeg forstår simpelthen ikke deres logik.

Her er deres forside, jeg leder efter mit login til netbank og jeg er en utålmodig (og visuelt indstillet sjæl), så jeg ser hurtigt det store felt med under et foto, og straks bagefter punktet Privat i den øverste menu-barre.

bank1

 

Jeg klikker og nu er jeg på hovedsiden for Privat…men ikke noget login….men aha, øverst på siden er der et link til Netbank….jeg føler mig tættere på, tampen brænder, det kører for mig…jeg klikker….

bank2

Og nu er jeg på en side, hvor jeg kan finde ALT om deres netbank, bestille adgang etc… bare IKKE et login.  Og så endelig opdager jeg, at der hele tiden har været et login øverst oppe til højre. Logisk nok tænker jeg beskæmmet, det er jo efterhånden en standard-funktion (altså at login er øverst til højre). Det glemte jeg bare i min utålmodighed.

Der findes ikke én bruger-profil, ikke én måde at bruge en hjemmeside på. Så derfor skal du tænke din hjemmeside som en rævehule – der skal være flere udgange (nok mere indgange når vi taler hjemmesider…).

bank3

Så du skal prøve at tænke i flere dimensioner når du laver din hjemmeside – og endelig ikke som en brochure, hvor man slavisk bladrer igennem de forskellige sider.

En god start er at bruge gule post-it til at skrive din hjemmesides indhold på. Gruppér de gule sedler i det du synes er logisk. Og vis det så til venner eller kunder for at høre deres kommentarer. Du kan også hænge det på væggen og summe over det et par dage. Måske opdager du nu nye sammenhænge. Hvis du nu ser (eller får feedback på) at et emne hører til flere steder, kan du med fordel linke til det flere steder fra. Det er jo hele grundtanken i nettet; informationen befinder sig måske ét sted, men der kan linkes til det fra flere steder.

For at gøre det nemmere kan du bruge online-værktøjer som f.eks. det gratis MindMeister (http://www.mindmeister.com/da), hvor du kan lave online mindmaps og dele dem med andre.

God fornøjelse!

 

Bolette Obbekær

Bolette Obbekær arbejder med udgangspunkt i emotionel kundesegmentering. Hun har arbejdet med webdesign siden 2000, har undervist i WordPress siden 2011 og blev i 2018 certificeret i emotionelle kundetyper.
Nu er fokus på rådgivning og kurser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top