WordPress SEO – sådan gør du det nemt for dig selv!

01 mar 2016 | Gør-det-selv

Hvem skriver du til, når du skriver? Sidder du og tæller nøgleord og prøver at huske regler, du blev præsenteret for på en søgemaskineoptimerings-konference for et par år siden…

Googles måder at vurdere vores indhold på bliver mere og mere komplicerede og kvalificerede, og os almindelige dødelige (og en stor del af dem, der næsten tror de kan gå på SEO-vandet) får sværere og sværere ved at følge med. Men du kan nemt arbejde med din WordPress SEO uden at skulle tage en efteruddannelse i søgemaskineoptimering.

WordPress SEO

Hvis du bruger WordPress kan du få god hjælp med din søgemaskineoptimering . Jeg bruger et gratis plugin, Yoast SEO, der guider mig igennem opsætningen/tilretningen af mine sider og indlæg, så de lever op til kravene.

Når pluginnet er installeret  og aktiveret, viser der sig en ny boks under teksteditoren på alle mine sider og indlæg. SEO foregår altså på de enkelte sider og indlæg.

Her er et eksempel fra et af mine gamle indlæg, som jeg har gennemgået. Jeg har sat et Fokusnøgleord ind, som fortæller Yoast, hvad siden handler om. Jeg har rettet i Kodestykkeeditor, som viser mig, hvordan min side vil blive præsenteret i en Google-søgning.

Med hjælp fra indholdsanalysen, har jeg tilpasset sidens indhold. På den måde har jeg fået styr på min WordPress SEO.

WordPress SEO med Yoast

Alle punkter behøver ikke være grønne, for at siden er ok. Du kan hele tiden tjekke den overordnede vurdering af siden øverst til højre på din side (ved siden af den blå Opdater/Udgiv-knap). Helt pædagogisk er her et lyskurv, der viser dig om din side er grøn, gul eller rød. Og du er selvfølgelig først klar, når den viser grønt.

WordPress Yoast SEO lyskurv

Skriv til Google eller til rigtige mennesker???

Du skal koncentrere dig om dine brugere og deres behov! Og så skal du skrive dine tekster ud fra det…! Det er faktisk det Google bedst kan lide…og så er det jo rarest at skrive til en anden person – og ikke til noget så abstrakt som Google.

Google holder øje med, hvor meget der linkes til din side og hvor meget dit indhold deles på de sociale medier som f.eks. LinkedIn, Facebook, Twitter etc. Og hvornår deler dine læsere dit indhold? Det gør de kun, når de synes, at dit indhold er så godt, at deres netværk også skal have del i det.

Og det understreger igen, pointen med at skrive til rigtige mennesker.

Webdesigner Bolette Obbekær

Jeg er en visuel nørd kombineret med en slagside over mod kommunikation.

Er vild med at arbejde sammen med andre solo-selvstændige, der vil have en sammenhæng i deres budskab og design.

Hvis jeg skulle tatoveres…ville det måske være med WordPress’ logo (men det skal jeg nu ikke).

:-D Bolette Obbekær