5 visuelle tendenser i 2015

30 okt 2015 | Design

Hvad er det vi vil se på nu? Det lader til, at vi er blevet mættet af overbelyste billeder med lykkelige, multietniske amerikanere i lyseblåt tøj i lækre kontorer.

Jaqueline Burke fra Getty Images har lavet en video om fem dominerende tendenser i valg af billeder. Hun peger på:

  • Autencitet: vi vil have “ægte” frem for perfekt.
  • Ægte kvinder: alle aldre, størrelser, farver og former – tak for den, den tilslutter jeg mig…sagde en overvægtig 47-årig :-)
  • Point Of View: altså billeder der viser fotografens synsvinkel (var der nogen, der sagde Instagram?).
  • Super Sensory: fokus på at formidle sanseindtryk via et foto.
  • Letter Box Format, bredformatbilleder.

Getty Images er et billede på, hvad der rører sig

Hvorfor vil jeg anbefale dig at holde øje med Getty Images? Fordi de sælger millioner af billeder og derfor kan fortælle, hvad der sker og ikke bare, hvad de tror, der sker. (Du kan se flere af Getty Images artikler og videoer her.)

Super Sensory-tendenser har jeg beskrevet i Rør ved mig! / Sensory Immersion.

Du kan se videoen herunder – og evt. bagefter tage et kig på mit oplæg fra WordCamp 2014 om tendenser i webdesign, hvor Sensory Immersion / Super Sensory også bliver nævnt som en af de vigtigste tendenser.

5 key visual trends from iStock on Vimeo.

Webdesigner Bolette Obbekær

Hej, jeg hedder Bolette.

Jeg hjælper soloselvstændige med at gøre deres hjemmesider lette at forstå og svære at glemme. Ikke ved at drysse glimmer ud over det hele – men ved at skære ind til kernen, finde den rigtige vinkel og sige det, som det er.

Jeg går op i form, funktion og fortælling. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge.
Og jeg hjælper dig med at få styr på alt det, du godt ved, du burde have styr på:
Din tekst. Dit budskab. Dit næste skridt.

Din hjemmeside skal føles som dig – bare skarpere.