Måske har du en pæn/lækker/flot hjemmeside.
Men den virker ikke.
Og du ved godt, at noget skal ændres – men du ved ikke hvad.
Mens jeg finder mine kærligt-kritiske briller på, så kan du finde dine frem. Og så er det tid til at kigge nærmere på din hjemmeside!
1. Hvad ser man som det første?
Alt for mange forsider starter med:
“Velkommen til min hjemmeside…”
Gæt hvor hurtigt en ny besøgende forsvinder?
(Hint: Meget hurtigere end du nåede at skrive din velkomstsætning.)
Din forside skal i stedet svare på tre ting i løbet af 5 sekunder:
- Hvad tilbyder du?
- Hvem er det til (kan jeg bruge det)?
- Hvad skal jeg gøre nu?
2. Taler siden overhovedet til nogen?
Vage tekster som “jeg hjælper mennesker med at finde vej i livet” kan betyde alt og ingenting. Dine besøgende skal kunne tænke:
“Det dér… det er lige det, jeg har bruge for. Lige nu!”
Er der ingen genkendelse, er der heller ingen relation.
3. Er det tydeligt, hvad næste skridt er?
Din læser skal ikke gætte.
Hvis dit vigtigste mål er, at folk kontakter dig – så skal det stå dér.
Ikke som et diskret link i footeren.
Ikke gemt bag “om mig” → “kontakt” → “formular”.
Gør det nemt. Og tydeligt. Og lad være med at lytte til den indre stemme, der hvisker ‘stop nu dig selv, du behøver ikke pinde det ud på den måde’, for det er lige nøjagtig, hvad du skal.
Så du kan f.eks. skrive:
- Book et uforpligtende møde
- Ring eller skriv til mig
- Download min guide
- Få mit mini-kursus
- … you get the picture.
4. Din forside – din fortælling
Din hjemmesides forside er ofte det første møde med dig. Og hvis din besøgende er kommet ind via et link til en underside, så vil de oftest tjekke din forside ud.
For vi forventer at få det store overblik på forsiden.
Derfor skal du være sikker på at du fortæller det vigtigste. Du skal ikke fortælle alt (for så falder jeg i søvn undervejs). Fortæl det vigtigste – og sørg for at der er links til resten af hjemmesiden. På den måde kan du guide din besøgende.
Klar til at se din hjemmeside med nye øjne?
Det er præcis derfor, jeg har lavet øvelsen “Test din hjemmeside (på kun 15 min.)”
Skriv dig på mit nyhedsbrev og få min pdf med det samme.
Hvis du allerede har lavet øvelsen – men er i tvivl om, hvordan du kommer videre – så er mit Hjemmesidetjek måske noget for dig.
Du får ærlig og konkret feedback på, hvad der virker og hvad der ikke gør.
Ingen smart-snakkende rapporter. Bare håndgribelige forslag, du kan handle på.



