Er der rod på din hjemmeside?

23 jun 2016 | Kommunikation

Er din hjemmeside overfyldt? Med en masse budskaber og en masse jeg skal forholde mig til? Kan jeg med det samme se, hvad din side handler om?

Hvad skal jeg kigge på – hvad er vigtigst?

Hvis der sker for meget på din hjemmeside, ved jeg ikke, hvor jeg skal kigge eller hvad der er vigtigst. Du skal hjælpe mig ved at få ryddet op! Det fine er, at selv mindre ændringer kan gøre en kæmpe forskel i min oplevelse og forståelse af din hjemmeside.

Og husk på at det visuelle og din skriftlige kommunikation er tvillinger – de er ligestillede og skal arbejde sammen og “sige det samme” for at det fungerer.

 

Vi vil fortælle alt og dermed fortæller vi intet

Hvis du har en menu med 11 menupunkter og en sidebar med 9 widgets, der råber op for at få min opmærksomhed, så opnår du det modsatte, af det du ønsker. Mine øjne ved ikke, hvad der skal have min opmærksomhed og min hjerne bliver forvirret.

Vi tror, at valgmuligheder er et gode, mens begrænsninger er et onde. Men sådan virker vi ikke.

Vi siger, at vi foretrækker at have valgmuligheder – men forsøg har vist, at vi bliver handlingslammede, når vi står over for mange valgmuligheder (f.eks. beskrevet i marmelade-forsøget).

Du skal sortere i dine budskaber, og kun lade det vigtigste stå tilbage. Det gør sidens budskab klart for mig og jeg kan handle (købe/kontakte dig etc.).

 

2 ting du kan gøre lige nu

  • Ryd op i din hovedmenu ved at begrænse antallet af punkter til 5-7. Det gør det nemmere for besøgende at finde det, de leder efter. Ved at holde menuen enkel og overskuelig kan du forbedre brugeroplevelsen.
  •  

  • Ryd op i dine tekster.Gennemgå dine tekster og sørg for at fjerne unødvendig information. Skriv klart og præcist!
    Se min tjekliste til at skrive bedre hjemmeside-tekster.
Webdesigner Bolette Obbekær

Hej, jeg hedder Bolette.

Jeg hjælper soloselvstændige med at gøre deres hjemmesider lette at forstå og svære at glemme. Ikke ved at drysse glimmer ud over det hele – men ved at skære ind til kernen, finde den rigtige vinkel og sige det, som det er.

Jeg går op i form, funktion og fortælling. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge.
Og jeg hjælper dig med at få styr på alt det, du godt ved, du burde have styr på:
Din tekst. Dit budskab. Dit næste skridt.

Din hjemmeside skal føles som dig – bare skarpere.