Jeg kan gå i sort, hvis jeg skal vælge mellem to forskellige slags milkshakes (det er faktisk sket engang i selskab med min veninde Jorunn – jeg var nærmest ikke i stand til at vælge med banan- eller chokoladesmag på en McDonalds).
Hvad gik mon galt? Det er jo ikke et livsvigtigt valg, der var tæt på ingen konsekvenser (jeg kunne jo altid købe en ny milkshake dagen efter, hvis jeg valgte forkert).
Jeg prøvede at regne den ud
Det, der gik galt, var at jeg ville tænke og analysere mig frem til ‘den rigtige løsning’. Og det var ikke en god beslutning. For i sådan en situation er der ikke en ‘rigtig løsning’. Der er valgmuligheder og der er et valg.
Så hvad skulle jeg have gjort?
‘3-2-1 vælg’ havde gjort det lettere for mig. Eller måske skulle jeg have tænkt på , hvilke fordele og ulemper der var ved de to valgmuligheder… og så stille og roligt, at have sagt ‘så jeg vælger XX’.
Hvad er det, der foregår?
Det vilde er, at vi mennesker træffer de fleste af vores beslutninger ud fra vores følelser. Faktisk i så høj grad, at personer, der får skader i den del af hjernen, der håndterer følelser, har svært ved at træffe beslutninger.
Og hvad har det med din hjemmeside at gøre?
Du skal designe og kommunikere, så du hjælper mig med at træffe en beslutning (og ja, beslutningen kan godt være at skynde sig væk fra din hjemmeside…).
Forvirring er en følelse, vi mennesker ikke kan lide at være i. Og hvis du sætter mig der ved dit design, dine fotos og illustrationer, dine tekster, dit hovedbudskab – så er det svært for mig at vælge at sige JA til dig.
Og du efterlader mig med en dårlig mavefornemmelse, der smitter direkte af på dit brand. Og så kommer du på virkelig hårdt arbejde – du skal frem med det følelsesmæssige viskelæder! (Du skal lave nyt indhold, der er så klart og tydeligt, at det overskygger den tidligere forvirring).