Måske kender du allerede noget til personlighedstyper, enneagrammet eller de tests, man kan blive udsat for som jobsøgende eller som en del af karriereudvikling. Og måske kan du genkende noget af det, når du hører om Emotionelle Kundetyper.
Kundetyper er IKKE personlighedstyper
Kundetyper er videnskabeligt funderet og beskriver 4 grundlæggende typer – og handler om det øjeblik og den situation, hvor man er kunde. Altså det øjeblik, hvor man beslutter om man vil købe en vare/ydelse (eller om man vil “modtage” et budskab).
Når jeg køber et alarmanlæg til mit hus, er jeg en kundetype – når jeg skal beslutte mig for at købe en urimelig dyr computer, er jeg en anden type.
En personlighedstype er i modsætning til kundetyperne en langt mere grundlæggende beskrivelse af, hvem man er.
Det er ikke hovedet, der bestemmer
I modsætning til, hvad mange af os tror, så træffer vi ikke vores beslutninger ud fra logiske overvejelser. Vi træffer beslutninger ud fra vores følelser – og bagefter (et splitsekund senere) knytter vi logiske argumenter på.
Det er altså en følelse, der får os til at bestemme os for at sige “ja” eller “nej”.
Og de fire kundetyper søger alle at opnå en god mavefornemmelse – det er bare forskelligt, hvad der giver de fire kundetyper en god mavefornemmelse:
- Når de bliver overrasket
- Når de føler en forbindelse til/stoler på afsenderen
- Når de har en følelse af kontrol
- Når der sker det, de regner med skal ske
Identitetsfortællinger – hvad vi tænker om os selv
Vi har alle en indre stemme, der fortæller, hvem vi er (eller ønsker at være). Når vi arbejder med emotionelle kundetyper, er det vigtigt at vi understøtter den fortælling – for at undgå at skabe en ubehaglig følelse hos kunden. Eksempler på identitetsfortællinger hos de fire kundetyper kan være:
- “Jeg er unik og skiller mig ud”
- “Jeg er opmærksom på andres følelser”
- “Jeg sætter mål – og når dem”
- “Jeg holder af hverdagen”
Når vi vil sælge
Når en kunde er kommet ind på din hjemmeside/webshop eller er trådt ind i din butik, skal det hele gå op i en højere enhed:
- Kundens identitetsfortælling skal passe til den måde du kommunikerer og designer på
- Det du vil sælge skal vække en god mavefornemmelse hos kunden
- Du skal understøtte købet med gode logiske argumenter, som kunden kan bekræfte “det fornuftige køb” med
Vil du vide mere?
Kundemagneterne har udviklet metoden med de fire kundetyper. Jeg er certificeret og kan hjælpe dig med din forretning.